www.superspy.cz - Naše kamarádství zničily peníze. Nikdy nepůjčovat!

13.03.2012 15:55
Ačkoliv půjčky mezi kamarády nebo příbuznými vypadají pohodověji, než když to potupně řešíte v bance, nakonec vás to může bolet daleko víc. Nejde totiž jen o peníze, ale i o dobré vztahy. Ale nebojte se, my vám poradíme.

Možná už jste se někdy ocitla před dilematem, zda kamarádce půjčit, nebo nepůjčit peníze. Pokud se rozhodnete, že jí nepůjčíte, může se stát, že se na vás kamarádka naštve, že jste jí odmítla pomoc, v druhém případě zas hrozí, že vám nebude schopná vše vrátit a přijdete jak o ni, tak o peníze. A to se stalo Karolíně.

„Měla jsem kamarádku a peníze, teď nemám nic.“
„Když za mnou moje dlouholetá kamarádka ze školy přišla, jestli bych jí nepůjčila třicet tisíc, neváhala jsem. Zrovna jsem měla nějaké finanční prostředky navíc a ona vypadala opravdu zoufale, protože ji přítel vyhodil z bytu. Janu jsem znala patnáct let a ani ve snu by mě nenapadlo, že by mi peníze zpátky nevrátila.

Říkala jsem si, že se dá znovu dohromady, najde si byt a peníze mi vrátí. Jenže... Jana se mi začala vyhýbat, nebrala mi telefony a nechala se zapírat. Bylo mi to divné, ale vzhledem k tomu, jak dobře se známe, nepřikládala jsem tomu zpočátku velkou váhu. Naivně jsem si říkala, že asi potřebuje být chvíli sama.

Pak jsem se od jedné společné známé dozvěděla, že má Jana nového přítele a změnila práci, aby si finančně polepšila. Rozhodla jsem se, že nastal čas, aby mi dluh vrátila. Zjistila jsem její novou adresu a zašla za ní. Jana nevypadala příliš překvapeně, že mě vidí. Ale ani mě nepozvala dál a rovnou ve dveřích na mě vyštěkla, co od ní chci.

Řekla jsem, že by mi mohla vrátit peníze, které jsem jí půjčila, a ona začala dělat, že o ničem neví. Chvilku jsme se dohadovaly a ona na mě nakonec zavolala svého přítele, který mě div neshodil ze schodů.

Obrátila jsem se na právníka, který mi rovnou řekl, že pokud nemáme podepsanou žádnou smlouvu, můžu se se svými penězi rozloučit. Obrečela jsem to, spíš než peníze Janinu zradu, a dodnes nedokážu pochopit, jak jsem mohla být tak hloupá a dát někomu peníze jen tak.“

Nemáte smlouvu? Máte problém!
Pokud někomu důvěřujete, těžko si lze představit, že vás jakkoliv zradí, ale přesto, jak se říká, bezmezná důvěra rovná se bezmezná hloupost. Smlouva o půjčce i mezi přáteli nebo v rodině je naprosto běžná záležitost, která má ošetřit, aby ani jedna strana nebyla poškozena.

Bohužel Karolína půjčila peníze jen na dobré slovo, což znamená dost špatnou právní vymahatelnost. „Stává se velmi často, že svým kamarádům nebo příbuzným lidé tak důvěřují, že s nimi nesepíšou žádnou smlouvu o půjčce.

To jim pak hodně komplikuje případné vymáhání dluhu soudní cestou. Stává se, že ten, kdo peníze půjčil, soudní spor prohraje, protože není schopen dostatečně prokázat, že půjčka opravdu vznikla,“ varuje Mgr. Rostislav Kovář z bezplatného poradenského portálu Poradnaveritele.cz. Jestliže se kamarádka k zaplacení dluhu nemá, nezbývá než začít co nejrychleji jednat.

Za tři roky po splatnosti půjčky je totiž dluh už promlčený a tím zaniká i váš nárok domáhat se jeho zaplacení soudní cestou. „Pozor! Vymáhat můžete jen půjčku, která vám už měla být zaplacená.

Není-li ve smlouvě termín splatnosti stanoven, vyzvěte dlužníka doporučeným dopisem s dodejkou k úhradě dluhu. V dopise uveďte číslo svého konta a určete přiměřený termín, ke kterému dni očekáváte peníze na svém účtu,“ radí Rostislav Kovář.

Co se dá dělat?
„Půjčujete-li příbuznému, kamarádovi nebo komukoliv jinému, vždy trvejte na sepsání písemné smlouvy!“ důrazně doporučuje Kovář. Když už jste peníze půjčili bez smlouvy, to jediné, co můžete udělat, je nechat si od kamarádky podepsat takzvané uznání dluhu.

„Samozřejmě záleží hlavně na libovůli dlužníka, zda vám uznání dluhu zpětně podepíše či nikoliv. V danou chvíli už totiž nemáte v rukou hotové peníze, které by ho donutily připojit svůj podpis,“ říká Kovář. Bohužel ani smlouva vás neušetří od problémů. Veterinářka Tereza by mohla vyprávět.

„Na peníze mám právní nárok, ale kamarádi mě odsoudili.“
„Kamarádka potřebovala půjčit na splácení hypotéky, protože ji vyhodili z práce a ona se bála, že o svůj byt přijde. Bylo jí jasné, že přátelé po ní nebudou chtít úroky, takže šla rovnou za mnou. Šetřila jsem si na auto, tak jsem jí půjčila s tím, že mi za to aspoň občas pohlídá dítě. Dala jsem jí sto tisíc.

Sepsaly jsme smlouvu, u které byla i naše společná kamarádka jako svědek, a domluvily jsme se, že mi bude splácet pět tisíc měsíčně. První měsíc si stěžovala, že nemůže najít práci, další že je v minusu a nemá na jídlo... Neustále se na něco vymlouvala.

Syna mi pohlídala všeho všudy dvakrát, a když mi po roce splatila pouze deset tisíc, šla jsem si s ní promluvit, že takhle by to dál nešlo. Po chvilce výmluv a pláče mi řekla, že prostě nemá a že mi to dá, až bude mít. Trvalo to další rok, než mi došla trpělivost.

Místo pravidelných splátek mi dala jen patnáct tisíc, pro které jsem si musela ještě dojít. Došlo mi, že po dobrém to nejde, a jestli chci své peníze zpátky, musím to řešit úředně. Zašla jsem za právníkem, ukázala mu smlouvu a celý spor musel před soud.

Hrozně mě to mrzí, na kamarádku je uvalená exekuce, všude mě pomlouvá, pár přátel mě za to odsoudilo a odmítají se mnou od té doby komunikovat. Prý jsem bezcitná mrcha, když jsem poslala exekuci na kamarádku. Jenže já jsem neměla jinou možnost. Ztratila jsem kamarády – proto, že jsem chtěla pomoct někomu v nouzi...“

Než půjčíte...
Každý, kdo někomu něco půjčí, si musí uvědomovat rizika, kterým se tím vystavuje. A to nemusí platit pouze mezi přáteli, ale i v rodině. Proto je velmi důležité vědět, jak správně postupovat při půjčování peněz.

Nechte si při předávání peněz od dlužníka podepsat smlouvu. Ta musí obsahovat vaše i jeho jméno, bydliště, datum narození, výši půjčované částky plus kdy a za jakých podmínek je půjčka splatná a samozřejmě nesmí chybět ani podpisy obou stran.

Další možností je podpis směnky, tu si ovšem nechte raději připravit právníkem. Směnka musí být vyplněna přesně podle zákona, pokud na ní totiž něco chybí a nebo naopak přebývá, pak je směnka neplatná. 

 

Jak vymáhat dluh v 5 krocích: 

1. Připravte si smlouvu s dlužníkem, vyhledejte všechny výpisy z účtu a jiná potvrzení, která doloží, že jste mu peníze opravdu převedli.

2. Jestliže nemáte smlouvu o půjčce, pokuste se najít důvěryhodného svědka, který byl přítomen u předávání peněz a dosvědčí vám, že jste s dlužníkem uzavřeli ústní smlouvu. Opět je potřeba projít všechny dokumenty a vyhledat výpis z banky, na kterém je zaznamenán výběr této částky z účtu atp.

3. Jakmile shromáždíte všechny důkazy, podejte k příslušnému soudu návrh na platební rozkaz nebo elektronický platební rozkaz. To můžete podat sami nebo prostřednictvím právního zástupce. Vymáhat můžete jakoukoliv částku, a to doslova od pár korun či stokorun až po miliony. Můžete se také zdarma poradit s advokátem v Poradně věřitele, který odborně posoudí, jestli jsou vaše šance na výhru dostatečné a zda má cenu do sporu jít.

4. Následně vás soud vyzve k uhrazení soudního poplatku, ten se platí přímo na účet soudu. Pozor! Od podzimu 2011 se zvedly soudní poplatky na dvojnásobek. Dobrá zpráva však je, že v okamžiku, kdy soud vyhrajete, dostanete tento poplatek zpátky.

5. Soud rozhodne v horizontu několika měsíců. Máte-li dobré důkazy, pak nařídí dlužníkovi zaplatit. Když ani poté nezaplatí, můžete se obrátit na exekutora, který z dlužníka obvykle dlužnou částku vymůže. 

 

více zde: https://www.superspy.cz/sex-vztahy/12177-nase-kamaradstvi-znicily-penize-nikdy-nepujcovat?page=0,1