regiony24.cz - Autobazary odmítají vykoupit stovky exekuovaných vozidel měsíčně

11.02.2015 12:08

V roce 2014 bylo v České republice nařízeno přibližně 890 tisíc exekucí. Do nich bylo zařazeno i několik tisíc automobilů, které tak dostaly specifickou "žlutou nálepku". Tisíce dlužníků se však i přes zákaz nakládat s takto označeným majetkem rozhodlo exekuovaný vůz prodat.

V Auto ESA odmítali v loňském roce přibližně 35 takových vozidel měsíčně. Jen za leden 2015 to však již bylo 42 vozů. Exekuovaní majitelé nabízejí vozy výrazně pod cenou a jsou ochotni přijet za kupcem i na druhý konec republiky. Protože velké autobazary dokáží takové vozy bezpečně odhalit, je největším rizikem nákup vozu na inzerát. Kupci takových vozidel pak mají jen minimální šanci získat investované finanční prostředky zpět.

"Exekuovaný majetek, a tedy ani předmětný automobil, není v mnoha případech včas zanesen do Centrální evidence exekucí. Mnozí dlužníci toho využívají a snaží se vůz okamžitě prodat", říká Kateřina Procházková z portálu poradnaveritele.cz a pokračuje: "Jestliže občan zakoupí vozidlo v exekuci, je téměř jisté, že o něj následně přijde a vydané peníze tak bývají velmi často prakticky nevymahatelné". Že je prodej exekuovaných vozidel aktuálně velkým problémem potvrzuje i Tomáš Svoboda z AutoESA: "Měsíčně odmítáme vykoupit tisíce vozidel ve špatném technickém stavu nebo s nějakou právní vadou. Především exekuce jsou v současnosti velkým problémem a občané by měli velmi pečlivě vybírat, od koho auto kupují".

Lze tedy nějak zabránit tomu, aby zájemce o ojetý vůz nekoupil exekuované vozidlo? Podle Procházkové i Svobody je nutné, aby zájemce vybíral ojetý vůz především s rozvahou a vše si řádně prověřil. "Všechny pravomocné exekuce jsou vedeny v Centrální evidenci exekucí", říká Procházková. Kupující by si tedy měl prodávajícího v této evidenci rozhodně prověřit. Toto platí dvojnásob, kupuje-li občan vůz od neznámého člověka na inzerát, kde je mnohdy uvedena podezřele nízká cena vozu. Podle Svobody by měl zájemce o ojetý vůz takové inzeráty úplně ignorovat: "Domněnka, že lze nákupem vozu na inzerát ušetřit pár tisíc, je zcela mylná. Pominu-li riziko nejasného právního původu, špatného technického stavu nebo stočených kilometrů, pak právě riziko nákupu exekuovaného vozu může přijít kupce pěkně draho". Podle Svobody všechny velké a známé autobazary vozy důkladně prověřují a dávají svým zákazníkům záruky na jeho původ. "Ročně investujme přibližně deset miliónů korun do prověřování vozidel a všem našim zákazníkům proto můžeme dát záruku vrácení peněz v případě problémů s exekucí".

Jak postupovat v případě, že občan přeci jen exekuovaný vůz koupí? Podle Kateřiny Procházkové je potřeba okamžitě jednat: "Pokud koupíte automobil od prodejce ojetých vozidel, obraťte se na jeho pobočku a s doklady o koupi žádejte zpět peníze, které jste za automobil zaplatili. U renomovaných prodejců ojetých automobilů by se vám nic podobného vůbec stát nemělo, a pokud se tak přeci jen stane, pak obvykle dostanete své peníze obratem zpět. Jestliže auto zakoupíte přímo od majitele, udělejte totéž. Velmi často se však stává, že dlužník peníze už utratil, pak nemáte jinou možnost, než se domáhat svých peněz soudní cestou."

Poškozený občan má samozřejmě nárok na vrácení kupní ceny, jelikož smlouva je neplatná. Exekuovaný dlužník však většinou nemá tolik majetku, prostředků a peněz, aby částku vrátil. Při výběru ojetého vozu je proto potřeba neřešit jenom barvu, technický stav, ujeté kilometry a cenu, ale je nutné také vůz a jeho původního majitele důkladně prověřit v Centrální evidenci exekucí a vyhnout se podezřele lákavým nabídkám v inzerci.