finexpert.e15.cz - Padělek za cenu originálu? Jak se můžete bránit?

02.07.2015 10:28
Nic netušící zákazník si může místo originálu přinést jen pouhou napodobeninu světoznámé značky.

Stále častěji nachází Česká obchodní inspekce padělky oděvů, obuvi, hodinek nebo doplňků i v luxusních kamenných obchodech. Nic netušící zákazník si tak může místo originálu domů přinést sice kvalitní, ale přece jen pouhou napodobeninu světoznámé značky. A co víc. Koupí ji za stejné nebo velmi podobné peníze, jako originál. Ale opravdu se chce českým spotřebitelům platit za zdařilé padělky zbytečné tisíce?

Odhalí se jen vrcholek ledovce

Přestože každý měsíc provede ČOI řadu podobných kontrol na území celé republiky je více než pravděpodobné, že se podaří zachytit pouze vrcholek ledovce. „Navíc můžete řadu padělaného zboží za drahé peníze zakoupit také přes internet,“ upozorňuje Kateřina Procházková z poradnaveritele.cz. V těchto případech však máte možnost vrátit zboží bez udání důvodu do 14ti dní a po obchodníkovi požadovat zpět zaslání peněz. Tedy pokud odhalíte, že jste si vlastně nekoupili originál ale padělek. Odborníci se totiž shodují, že je rok od roku stále těžší to od sebe rozeznat.

Co máte dělat, když zjistíte, že jste si místo originálního zboží koupili předražený padělek? V první řadě se obraťte s žádostí o reklamaci na obchodníka, který vám zboží prodal. Můžete po něm požadovat buď odstoupení od smlouvy, kdy vy mu vrátíte zboží a obchodník vám vyplatí zaplacené peníze, nebo se můžete domluvit na přiměřené slevě z kupní ceny.

Reklamace má však několik úskalí. K té nejčastější bude jistě patřit fakt, že obchodník jen velmi nerad dobrovolně přizná, že jeho zboží je neoriginální. Bude i nadále tvrdit, že zboží je v pořádku a může vám tedy reklamaci zamítnout. „Nyní bude na vás prokázat, že vámi zakoupené zboží je padělek. Způsobů je hned několik. Od nahlášení případu na ČOI, přes posudek soudního znalce, až po podání trestního oznámení kvůli poškozování spotřebitele, porušení práv k ochranné známce a jiným označením,“ říká advokát Tomáš Chalupa. Podle zákona však musí spotřebitel oznámit vadu zboží bez zbytečného odkladu poté, co se dozvěděl o tom, že si místo originálu zakoupil padělek. Při reklamaci by měl zákazník navíc rovnou uvést, zda si přeje odstoupit od smlouvy nebo žádá o přiměřenou slevu z kupní ceny.

Důchod | Zákony

Co ovlivňuje výši invalidních důchodů? Mimo jiné dopočtená doba

„Jestliže kupující uplatní odstoupení od smlouvy, tímto okamžikem se závazky stran z kupní smlouvy zrušují a strany jsou povinny si vrátit poskytnutá plnění. Jinými slovy, prodejce vrátí peníze v plné výši a kupující zboží, které reklamuje. Závazky stran ze smlouvy se totiž zrušují s účinky ke dni, kdy byla uzavřena a prodávající nemá právo po vás požadovat jakékoliv peníze za to, že zboží bylo již použito,“ dodává Chalupa. Pokud nebude obchodník reagovat na reklamaci, nebo vám ji neoprávněně zamítne, můžete se ještě bránit soudní cestou.

Zdroj: Poradnaveritele.cz

Desatero správné reklamace u neoriginálního zboží 

1. Vždy si pečlivě schovávejte účtenky, kupní doklady
2. Reklamujte zboží ihned, co zjistíte, že se nejedná o originál
3. Reklamaci vždy vyřizujte písemně
4. Veškerou písemnou komunikaci si schovávejte – smlouvy, účtenky, faktury, náklady na znalecký posudek, atp. vše posílejte doporučeně, ideálně na dodejku
5. Nezapomeňte, že reklamace musí být vyřízena nejpozději do 30ti dní
6. Uveďte písemně do protokolu, jaký způsob řešení preferujete – zda odstoupení od smlouvy, nebo přiměřenou slevu z kupní ceny
7. Pamatujte si, že při odstoupení od smlouvy máte nárok na vrácení plné částky, kterou jste zaplatili
8. Jestliže obchodník nereaguje, reklamaci zamítne – braňte se podnětem na ČOI – ta může udělit pokutu až do výše 5 milionů nebo trestním oznámením 
9. Zajistěte si posudek na zakoupené zboží
10. Pakliže vám obchodník ani poté nevrátí peníze, braňte se soudní cestou

 

zdroj: finexpert.e15.cz/padelek-za-cenu-originalu-jak-se-muzete-branit