Obchodníci si stěžují, že reklamace se pro Čechy staly novým sportem. A brání se protiútokem. Jen tak každou reklamaci neuznají. „Někdy však přitom jdou až za hranu zákona,“ upozorňuje advokát Tomáš Chalupa.

Právě za touhle hranou je nový trik obchodníků. Spočívá v tom, že zákazníkovi neuznají reklamaci, a navíc za ni vyžadují zaplacení poplatku. Odůvodňují to tím, že jim vznikly náklady, jako je poštovné, balné nebo náklady na práci servisního pracovníka.

Podle zákona ale na tyto peníze nemá prodávající právo. Je totiž základní povinností každého obchodníka zajistit, aby prodávané zboží bylo bezvadné, a pokud se vyskytne nějaká vada, musí ji ze zákona odborně posoudit – a to zdarma.

„Je naprosto nepřípustné, aby reklamované zboží bylo vydáno jedině tehdy, pokud zákazník tento manipulační poplatek zaplatí,“ říká jasně advokát Chalupa.

 

Žádejte své peníze zpět! Jde to 10 let zpětně.

Už se vám to někdy stalo a manipulační poplatek jste zaplatili? Chtějte své peníze zpátky. Podle Kateřiny Procházkové, mluvčí bezplatného poradenského portálu poradnaveritele.cz, má zákazník v podstatě dvě možnosti.

„Může chování obchodníka nahlásit na Českou obchodní inspekci, která mu může uložit pokutu za porušení zákona o ochraně spotřebitele. Zároveň se zákazník může domáhat vrácení uhrazeného poplatku,“ vysvětluje Procházková.

Když totiž nahlásíte případ jen ČOI, nemusí vám obchodník částku automaticky vrátit. „O poplatek musí zákazník požádat zvlášť, doporučuji vyzvat doporučeným dopisem přímo obchodníka, uvést v něm i číslo účtu a přiměřený termín, dokdy očekáváte platbu na svém účtu,“ upřesňuje postup advokát Chalupa.

 

O své peníze se přitom můžete hlásit až deset let zpětně. „Vždy doporučujeme do dopisu s výzvou ohledně vrácení peněz přiložit i kopii stvrzenky o zaplacení manipulačního poplatku za neoprávněnou reklamaci. Originál si však rozhodně schovejte pro případný soudní spor,“ doplňuje Chalupa.

A protože obchodník postupoval v rozporu se zákonem, dopustil se takzvaného bezdůvodného obohacení, pokud vám tedy peníze nevrátí dobrovolně, můžete po něm tuto částku vymáhat soudní cestou.

Poslední možností je soud

Někdy je obchodník v právu. Utopený mobil, přelomené lyže nebo rychlovarnou konvici ucpanou pískem z akvária vám opravdu vyreklamovat nemusí.

Co ale dělat, když si myslíte, že jste v právu? „V prodejně obuvi mi zamítli reklamaci bot, na kterých se po půl roce udělal »žralok«. Argumentem prodavačky bylo, že jsem v nich příliš často běhal. K mým námitkám, že to je snad u běžeckých bot normální, byla hluchá. Nakonec jsem reklamaci vzdal,“ říká Dan P. z Kladna.

Rada:

Pokud vám obchodník reklamaci neuzná, a vy si přesto myslíte, že jste v právu, zbývá vám jediná možnost. Bránit se soudní cestou.

 
Fotogalerie
6 fotografií