Co dělat, kdy vám zahraniční e-shop nedodal zboží?

12.12.2012 15:01

Ježíšek už doslova klepe na dveře a vy stále čekáte na balíček s dárkem, který jste si objednali v zahraničním e-shopu? Pošťák nikde, prodejce s vámi nekomunikuje nebo tvrdí, že vše už dávno odeslal, poslal na jinou adresu atp. Jeho výmluvy vás stále víc a víc utvrzují v přesvědčení, že své peníze ani zboží už nikdy neuvidíte. Co můžete udělat a jak v takovém případě máte postupovat, jsme se zeptali Mgr. Rostislava Kováře z bezplatného právně-poradenského webu poradnaveritele.cz

 

„Rozhodně jednejte, a to čím dříve, tím lépe. Pokud vám zboží nedorazilo v termínu, který je přiměřený a prodejce s vámi nekomunikuje korektně, je potřeba věc začít řešit. Díky soudnímu řízení on-line se nyní můžete dožadovat vrácení svých peněz i ze zahraničí.“ Říká Kovář.

Je totiž možné, že majitelé zahraničního e-shopu chtějí hřešit na to, že vymáhání pohledávek v jiné zemi se věřitelům může zdát příliš komplikované a drahé. Proto si dovolí k zahraničnímu klientovi něco, co by na tuzemského nikdy nezkusili – a sice nedodání zboží nebo nevyřízení reklamace.

Evropské soudní řízení o drobných nárocích on-line

Soudní řízení on-line není žádnou novinkou! Existuje již od roku 2009 a mezi jeho hlavní výhody patří to, že k soudu vůbec nemusíte, vše se vyřídí přes internet.  Spor však musí splňovat několik podmínek.

Musí se vést mezi členskými zeměmi EU, sporná částka nesmí přesáhnout 2.000 Eur a je nutné zaplatit soudní poplatek v minimální výši 1.000 Kč nebo 4% z dlužné sumy. Ten se vypočítává automaticky při podání k soudu a v případě úspěšného sporu jej nakonec uhradí protistrana. „Žalobce musí doložit k případu veškerou písemnou dokumentaci. V případě e-shopů to jsou objednávky, výpisy z účtu dokládající úhradu zboží a případně veškerou komunikaci s prodejcem.“ Upozorňuje Kovář a dodává, že bez základních dokladů o provedené transakci samozřejmě nelze žalobu vůbec podat.

Výhodou on-line sporů je jejich rychlost

„Z našich dosavadních zkušeností vyplývá, že řešení podobného přeshraničního sporu je ve srovnání se situací v tuzemsku relativně rychlé. V době internetu je pro nejednoho klienta zajímavé, že nejen spor, ale i případné právní zastoupení s námi si může sjednat bez toho, aniž by opustil pohodlí domova.“  Upozorňuje na výhody Kovář.

Problémy rok od roku narůstají

Lze předpokládat, že se vzrůstajícím objemem zakázek realizovaných on-line, bude narůstat i sporů. Už nyní řeší každý pátý Evropan nějaký problém při on-line nakupování. Nejčastěji se jedná o reklamace, nedodané zboží nebo nekompletní objednávky. Průměrná sporná částka, která se v současnosti řeší v rámci soudního řízení on-line činí 375 Eur. Výzkumy hovoří až o ¼ zklamaných zákazníků, kteří se nedožadují nápravy, protože nevěří, že by jí dosáhli.