Český Rozhlas Region 21. 9 2015

25.09.2015 11:40

Co dělat při ztrátě nebo poškození zavazadla dopravcem?

Reklamace zavazadel (ilustrační foto) - Foto: Filip Jandourek

Reklamace zavazadel (ilustrační foto)Foto: Filip Jandourek

Při nákupu zájezdu do ciziny si můžete vybrat cestovní kancelář, se kterou pojedete, ale konkrétního dopravce vám přidělí. Jak se ale zachovat, když vám dopravce ztratí nebo poškodí zavazadlo? U koho můžete požadovat náhradu?

Když zjistíme, že se nám během přepravy poškodil kufr, měli bychom situaci řešit ihned na letišti, buď s naším delegátem, nebo s reklamačním oddělením. Vyhneme se tím prokazování, že se defekt nestal naším přičiněním. Pokud můžeme, vyplatí se konkrétní problém nafotit nebo natočit, protože nikdy nemůžeme vědět, kam až případ dojde. 

Za předpokladu, že se nám nedaří na letišti nikoho dovolat, doporučuje Mgr. Kateřina Procházková z poradenského portálu Poradnaveritele.cz zatelefonovat přímo do cestovní kanceláře. Pokud ani tak neuspějete, můžeme nechat situaci na další dny. Při zpětném ohlášení ale musíme disponovat maximální možnou dokumentací. Na uplatnění reklamace je vymezeno sedm dní. Obdobná situace platí také při ztraceném zavazadlu. Nejjednodušší je, když ztrátu ohlásíme ihned, maximálně však do 21 dnů. 

Čtěte také: Jak řešit kompenzaci za zrušený let, zpožděný spoj, nebo při jiných komplikacích při cestování?

Turistka na letišti (ilustrační foto) - Foto: Filip Jandourek

Turistka na letišti (ilustrační foto)Foto: Filip Jandourek

Maximální kompenzační částka je 1445 Eur, zhruba 40 000 korun. Pokud převážený obsah zavazadla nebo zavazadlo samotné překračuje tuto částku, raději si kufr připojistěte. Mějte ovšem na paměti, že bychom drahou elektroniku měli mít ve většině případů v příručním zavazadle. Záleží na konkrétních podmínkách letecké společnosti. 

Na doložení nákladného obsahu zavazadla potřebujeme paragon. Jak ovšem říká Kateřina Procházková, většina z nás si účtenky neschovává, může proto docházet ke komplikacím. 

Pokud se nám kufr ztratí při cestě na dovolenou, je zřejmé, že budeme potřebovat alespoň základní hygienické potřeby a oblečení. Vše si nejprve musíme pořídit na vlastní náklady a s účtenkami z jednotlivých nákupů se obrátit na dopravce, u kterého jsme ztrátu zavazadla ohlásili. 

A za předpokladu, že s vámi dopravce dlouhou dobu nekomunikuje, nemusíte panikařit. Cestovní kancelář je spoluzodpovědná za ostatní zprostředkovatele, měla by proto složité situace vyřešit. Pokud se tak neděje, můžeme se obrátit na ESC - Evropské spotřebitelské centrum, případně je nutné vymáhat kompenzaci právní cestou. Na advokáta bychom se měli údajně obrátit také při složitějších případech, jakým je například náhrada škody.

 

prehravac.rozhlas.cz/audio/3476079